Sterk in leesonderwijs

Sterk in leesonderwijs zorgt voor effectieve leeslessen, betere lezers, tekstbegrip en meer leesplezier.

Lezen vormt de basis van leren. Of het nu gaat om rekenen, wereldoriëntatie of het begrijpen van een opdracht — alles begint met goed kunnen lezen. Toch zien veel leerkrachten dat leerlingen moeite hebben met concentratie, tekstbegrip of motivatie. En juist daar ligt de sleutel: sterk leesonderwijs vraagt om bewuste keuzes, heldere doelen en een doordachte aanpak.

Tijdens de coaching kijk ik mee in de dagelijkse praktijk van jouw klas.
Ik observeer hoe je werkt aan technisch en begrijpend lezen, hoe leerlingen reageren en welke routines er al zijn. Je ontvangt praktische, concrete tips die je direct kunt toepassen. Kleine aanpassingen die in de praktijk groot verschil maken.

Samen onderzoeken we wat leerlingen nodig hebben om verder te komen in hun leesontwikkeling. Dat kan gaan over het technisch lezen in tempo en nauwkeurigheid, het beter begrijpen van teksten, of het vergroten van leesmotivatie. 

We werken aan belangrijke pijlers van sterk leesonderwijs.
Dat betekent: korte, doelgerichte instructies, expliciete strategieën, het hardop denkend voordoen van leesgedrag en regelmatig checken van begrip. Je leert hoe je kleine aanpassingen in je lesopbouw kunt gebruiken om leerlingen actiever te betrekken en leesstrategieën functioneel in te zetten, in plaats van als los onderdeel.

Gaandeweg merk je dat leerlingen meer grip krijgen op teksten. Ze weten wat ze moeten doen als ze iets niet begrijpen en durven hardop te denken. De motivatie groeit omdat ze ervaren dat lezen lukt, en succeservaringen versterken leesplezier.

Wil je het leesonderwijs op technisch en/of begrijpend lezen versterken? Neem dan contact op en dan bespreken we de mogelijkheden.